Algemene Voorwaarden voor het leveren van diensten
Artikel 1. Definities 1.
In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
Opdrachtnemer: Anneke v.d. Bosch Coaching die deze algemene
voorwaarden gebruikt voor het aanbieden van diensten;
Opdrachtgever: De persoon, onderneming of instantie die de
opdracht voor de werkzaamheden verstrekt;
Diensten: Alle door opdrachtnemer aan de opdrachtgever
geleverde producten en diensten waaronder coaching en andere
vormen van begeleiding (w.o. training), dan wel advisering, alles
in de ruimste zin des woord, alsmede alle andere ten behoeve van
de opdrachtgever verrichte werkzaamheden van welke aard dan ook,
uitgevoerd in het kader van een opdracht, waaronder begrepen
werkzaamheden die niet op uitdrukkelijk verzoek van opdrachtgever
zijn verricht;
Coachee: Degene die deelneemt aan een begeleidings-,
advies- of coach/trainingstraject, dat laatste als hij niet zelf
de opdrachtgever is.
Artikel 2. Toepasselijkheid van deze voorwaarden
-
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle
aanbiedingen en overeenkomsten waarbij opdrachtnemer diensten
aanbiedt of levert. Afwijkingen van deze voorwaarden zijn
slechts geldig indien deze uitdrukkelijk schriftelijk zijn
overeengekomen;
-
Niet alleen opdrachtnemer maar ook alle personen of
ondernemingen die bij de uitvoering van enige opdracht voor de
opdrachtgever zijn betrokken, kunnen op deze algemene
voorwaarden een beroep doen;
-
Deze algemene voorwaarden zijn ook van toepassing op aanvullende
opdrachten en vervolgopdrachten van de opdrachtgever;
-
Eventuele inkoop- of andere algemene voorwaarden van de
opdrachtgever zijn niet van toepassing, tenzij deze door
opdrachtnemer uitdrukkelijk schriftelijk zijn aanvaard.
Artikel 3. Offertes
-
De door opdrachtnemer gemaakte offertes zijn vrijblijvend; zij
zijn geldig gedurende 30 dagen, tenzij anders aangegeven.
Opdrachtnemer is slechts aan de offertes gebonden indien de
aanvaarding hiervan door de wederpartij schriftelijk binnen 30
dagen worden bevestigd;
-
De prijzen in de genoemde offertes zijn inclusief BTW, tenzij
anders aangegeven;
-
Offertes zijn gebaseerd op de bij opdrachtnemer beschikbare
informatie.
Artikel 4. Uitvoering van de overeenkomst
-
Met de opdrachtnemer gesloten overeenkomsten leiden voor
opdrachtnemer tot een inspanningsverplichting, niet tot een
resultaatsverplichting, waarbij opdrachtnemer gehouden is haar
verplichtingen zodanig na te komen, als naar normen van
zorgvuldigheid en vakmanschap naar de maatstaven van het moment
van nakomen van opdrachtnemer verlangd kan worden. Opdrachtnemer
zal de richtlijnen en gedragsregels van de NOBCO naar beste
inzicht en vermogen naleven;
-
Indien en voor zover een goede uitvoering van de overeenkomst
dit vereist, heeft opdrachtnemer het recht bepaalde
werkzaamheden te laten verrichten door derden. Dit zal altijd in
overleg met de opdrachtgever geschieden;
-
De opdrachtgever draagt er zorg voor dat alle gegevens, waarvan
opdrachtnemer aangeeft dat deze noodzakelijk zijn of waarvan de
opdrachtgever redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze
noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de overeenkomst, tijdig
aan opdrachtnemer worden verstrekt. Indien de voor de uitvoering
van de overeenkomst benodigde gegevens niet tijdig aan
opdrachtnemer zijn verstrekt, heeft opdrachtnemer het recht de
uitvoering van de overeenkomst op te schorten en/of de uit de
vertraging voortvloeiende extra kosten volgens de gebruikelijke
tarieven aan de opdrachtgever in rekening te brengen;
-
Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard
ook, doordat opdrachtnemer is uit gegaan van door de
opdrachtgever verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens,
tenzij deze onjuistheid of onvolledigheid voor haar kenbaar
behoorde te zijn.
Artikel 5. Contractduur en opzegging
-
Als de tussen partijen gesloten overeenkomst betrekking heeft op
het meer dan eenmaal leveren van dezelfde prestatie, wordt deze
geacht te zijn aan gegaan voor onbepaalde tijd tenzij
uitdrukkelijk en schriftelijk anders is overeengekomen;
-
Beide partijen kunnen te allen tijde de overeenkomst
schriftelijk opzeggen. Indien de duur van de opdracht een jaar
of langer is, dienen partijen een opzegtermijn van tenminste 3
maanden in acht te nemen.
Artikel 6. Wijziging van de overeenkomst
-
Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat het
voor een behoorlijke uitvoering noodzakelijk is om de te
verrichten werkzaamheden te wijzigen of aan te vullen, zullen
partijen de overeenkomst tijdig en in overleg dienovereenkomstig
aanpassen;
-
Indien partijen overeenkomen dat de overeenkomst wordt gewijzigd
of aangevuld, kan het tijdstip van voltooiing van de uitvoering
daardoor worden beïnvloed. Opdrachtnemer zal de opdrachtgever zo
spoedig mogelijk hiervan op de hoogte stellen;
-
Indien wijziging of aanvulling van de overeenkomst financiële
en/of kwalitatieve consequenties heeft, zal opdrachtnemer de
opdrachtgever hierover tevoren inlichten;
-
Indien een vast honorarium is overeengekomen zal opdrachtnemer
daarbij aangeven in hoeverre de wijziging of aanvulling van de
overeenkomst een overschrijding van dit honorarium tot gevolg
heeft.
Artikel 7. Geheimhouding
-
Partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle
vertrouwelijke informatie die zij in het kader van hun
overeenkomst van elkaar of uit andere bron hebben verkregen.
Informatie geldt als vertrouwelijk als dit door de andere partij
is medegedeeld of als dit voortvloeit uit de aard van de
informatie;
-
Aan de opdracht zal door opdrachtnemer niet zonder toestemming
van de opdrachtgever extern gerefereerd worden.
Artikel 8. Intellectuele eigendom
-
Voor zover auteurs-, merk-,modellen,- handelsnaam-, of andere
rechten van intellectuele eigendom berusten op de door
opdrachtnemer ter uitvoering van de overeenkomst geleverde
diensten, is en blijft opdrachtnemer houder respectievelijk
eigenaresse van deze rechten. De opdrachtgever mag de
stoffelijke dragers van deze rechten uitsluitend gebruiken voor
het doel waartoe deze aan de opdrachtgever verstrekt zijn, deze
niet vermenigvuldigen en auteurs-,merk-, model-,handelsnaam-, en
andere aanduidingen niet wijzigen of verwijderen;
-
Opdrachtnemer behoudt het recht om de bij de uitvoering van de
werkzaamheden opgedane kennis voor andere doeleinden te
gebruiken, voor zover hierbij geen vertrouwelijke informatie ter
kennis van derden wordt gebracht.
Artikel 9. Betaling
-
Betaling dient tenzij schriftelijk anders overeengekomen te
geschieden binnen 14 dagen na factuurdatum, op een door
opdrachtnemer aan te geven wijze in de valuta waarin is
gefactureerd. Betaling zal plaatsvinden zonder aftrek,
compensatie of opschorting uit welke hoofde dan ook;
-
Indien de opdrachtgever de verschuldigde bedragen niet uiterlijk
op de vervaldag heeft betaald, zal hij automatisch in gebreke
zijn, zonder dat verdere ingebrekestelling vereist is. In geval
van betalingsverzuim door de opdrachtgever is opdrachtnemer
gerechtigd alle ten behoeve van de opdrachtgever te verrichten
werkzaamheden met onmiddellijke ingang te staken of op te
schorten, zonder dat zij daarvoor op enige wijze jegens de
opdrachtgever schadeplichtig kan worden;
-
Ingeval van betalingsverzuim is de opdrachtgever voorts een
vertragingsrente verschuldigd over de openstaande vorderingen
gelijk aan de wettelijke rente;
-
In geval van liquidatie, faillissement of surseance van betaling
van de opdrachtgever zullen de vorderingen van opdrachtnemer en
de verplichtingen van de opdrachtgever jegens opdrachtnemer
onmiddellijk opeisbaar zijn;
-
Door de opdrachtgever gedane betalingen strekken steeds ter
afdoening in de eerste plaats van alle verschuldigde rente en
kosten, in de tweede plaats van opeisbare facturen die het
langst open staan, zelfs al vermeldt de opdrachtgever dat de
voldoening betrekking heeft op een latere factuur; 6. Als van
opdrachtnemer meer dan de gebruikelijke inspanning wordt
verlangd ter uitvoering van de overeenkomst, kan opdrachtnemer
voor aanvang van haar werkzaamheden betaling(of daarmee gelijk
te stellen zekerheid) eisen.
Artikel 10. Incassokosten
In geval opdrachtgever in verzuim is met de volledige betaling van
de door opdrachtnemer aan opdrachtgever in rekening gebrachte
bedragen dan is opdrachtgever aan opdrachtnemer
buitengerechtelijke kosten verschuldigd, waarbij het navolgende
geldt:
-
zover opdrachtgever niet handelde in de uitoefening van een
beroep of bedrijf maakt opdrachtnemer aanspraak op een bedrag
gelijk aan de wettelijk maximaal toegestane vergoeding ter zake
buitengerechtelijk incassokosten, zoals is bepaald in en wordt
berekend conform het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke
Incassokosten, voor zover het openstaande bedrag - na het
intreden van het verzuim - niet alsnog na aanmaning binnen 14
dagen gerekend vanaf de dag liggende na de dag van aanmaning
door opdrachtnemer wordt voldaan;
-
voor zover opdrachtgever handelde in de uitoefening van een
beroep of bedrijf maakt opdrachtnemer aanspraak op vergoeding
van de buitengerechtelijke (incasso)kosten, welke kosten in dat
geval, in afwijking van artikel 6:96 lid 4 BW en in afwijking
van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke
incassokosten, reeds nu voor alsdan worden vastgesteld op een
bedrag gelijk aan 15% van de totaal openstaande hoofdsom met een
minimum van EUR 75,00 voor iedere gedeeltelijk of volledig
onbetaald gelaten factuur.
Artikel 11. Aansprakelijkheid
-
Opdrachtnemer aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid, hoe dan
ook, voor schade ontstaan door of in verband met door haar
verrichte diensten, tenzij de opdrachtgever aantoont dat de
schade is veroorzaakt door opzet of grove schuld van
opdrachtnemer;
-
De aansprakelijkheid van opdrachtnemer is beperkt tot de
factuurwaarde van de opdracht, althans dat gedeelte van de
opdracht waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft;
-
In afwijking van hetgeen in lid 2 van dit artikel is bepaald
wordt bij een opdracht met een langere looptijd dan zes maanden,
de aansprakelijkheid verder beperkt tot het over de laatste zes
maanden verschuldigde factuurbedrag;
-
Indien door of in verband met het verrichten van diensten door
opdrachtnemer of anderszins schade aan personen of zaken wordt
toegebracht, waarvoor opdrachtnemer aansprakelijk is, zal die
aansprakelijkheid zijn beperkt tot het bedrag van de uitkering
uit hoofde van de door opdrachtnemer afgesloten algemene
aansprakelijkheidsverzekering, met in begrip van het eigen
risico dat opdrachtnemer in verband met die verzekering draagt;
-
Elke aansprakelijkheid van opdrachtnemer voor bedrijfsschade of
andere indirecte schade of gevolgschade, van welke aard dan ook,
is nadrukkelijk uitgesloten.
Artikel 12. Annulering/ beëindiging van de overeenkomst
-
Opdrachtnemer heeft het recht om zonder opgave van reden een
cursus, training, begeleidings-of coachtraject te annuleren of
deelname van een opdrachtgever te weigeren dan wel de door de
opdrachtgever aangewezen coachee te weigeren, in welke gevallen
de opdrachtgever recht heeft op terugbetaling van het volledige
door deze aan opdrachtnemer betaalde bedrag;
-
De opdrachtgever voor een cursus, training, begeleidings-of
coachtraject heeft het recht deelname aan of de opdracht voor
een cursus, training, begeleidings-of coachtraject te annuleren
per aangetekend verzonden brief;
-
Annulering door de opdrachtgever van de opdracht kan tot 4 weken
voor aanvang van de cursus, training, begeleidings-of
coachtraject kosteloos geschieden. Bij niet annulering is de
opdrachtgever verplicht het totaalbedrag van de cursus,
training, begeleidings-of coachtraject te voldoen;
-
Bij annulering binnen 4 weken tot en met 1 week voor aanvang van
de cursus, training, begeleidings-of coachtraject is
opdrachtnemer gerechtigd om 50% van het verschuldigde bedrag in
rekening te brengen en bij annulering binnen een week het
volledige bedrag; 5. Ingeval de opdrachtgever dan wel de door de
opdrachtgever aangewezen coachee na aanvang van de cursus,
training, begeleidings-of coachtraject de deelname tussentijds
beëindigt of daaraan anderszins niet deelneemt, heeft de
opdrachtgever geen recht op enige terugbetaling, tenzij de
bijzondere omstandigheden van het geval, naar het oordeel van
opdrachtnemer, anders rechtvaardigen;
-
Een individueel begeleidings- of coachgesprek kan tot 48 uur
voor aanvang van het gesprek kosteloos worden afgezegd c.q.
verplaatst. Bij afzegging c.q. verplaatsing binnen 48 uur is
opdrachtnemer gerechtigd om het volledige tarief dat is
afgesproken voor het gesprek in rekening te brengen met een
minimum van 90 euro. Indien de opdrachtgever dan wel de
aangewezen coachee niet op het geplande gesprek verschijnt,
worden dezelfde tarieven gehanteerd;
-
Als één der partijen wezenlijk tekort schiet in de nakoming van
haar verplichtingen en na hier uitdrukkelijk door de andere
partij op gewezen te zijn, deze verplichting niet binnen een
redelijke termijn alsnog nakomt, is de andere partij bevoegd de
overeenkomst te beëindigen zonder dat de beëindigende partij de
tekort komende partij enige vergoeding verschuldigd is. De tot
de beëindiging wel geleverde prestaties worden op de
overeengekomen wijze betaald.
Artikel 13. Persoonsgegevens
-
Door het aangaan van een overeenkomst met opdrachtnemer wordt
aan opdrachtnemer toestemming verleend voor automatische
bewerking van de uit de overeenkomst verkregen persoonsgegevens.
Deze persoonsgegevens zal opdrachtnemer uitsluitend gebruiken
voor haar eigen activiteiten.
Artikel 14. Geschillenbeslechting
-
Op iedere overeenkomst tussen opdrachtnemer en de opdrachtgever
is Nederlands recht van toepassing;
-
Geschillen voortvloeiende uit overeenkomsten waarop deze
voorwaarden van toepassing zijn en die niet behoren tot de
competentie van de kantonrechter, zullen worden onderworpen aan
de bevoegde rechter van het arrondissement waarbinnen
opdrachtnemer gevestigd is.
Vastgesteld op 27 juli 2019 te Breukelen