Algemene Voorwaarden voor het leveren van diensten
Artikel 1. Definities 1.
In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
Opdrachtnemer: Anneke v.d. Bosch Coaching die deze algemene voorwaarden gebruikt voor het aanbieden
van diensten;
Opdrachtgever: De persoon, onderneming of instantie die de opdracht voor de werkzaamheden
verstrekt;
Diensten: Alle door opdrachtnemer aan de opdrachtgever geleverde producten en diensten waaronder
coaching en andere vormen van begeleiding (w.o. training), dan wel advisering, alles in de ruimste zin des
woord, alsmede alle andere ten behoeve van de opdrachtgever verrichte werkzaamheden van welke aard dan
ook, uitgevoerd in het kader van een opdracht, waaronder begrepen werkzaamheden die niet op uitdrukkelijk
verzoek van opdrachtgever zijn verricht;
Coachee: Degene die deelneemt aan een begeleidings-, advies- of coach/trainingstraject, dat laatste
als hij niet zelf de opdrachtgever is.
Artikel 2. Toepasselijkheid van deze voorwaarden
- Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen en overeenkomsten waarbij
opdrachtnemer diensten aanbiedt of levert. Afwijkingen van deze voorwaarden zijn slechts geldig indien
deze uitdrukkelijk schriftelijk zijn overeengekomen;
- Niet alleen opdrachtnemer maar ook alle personen of ondernemingen die bij de uitvoering van enige
opdracht voor de opdrachtgever zijn betrokken, kunnen op deze algemene voorwaarden een beroep doen;
- Deze algemene voorwaarden zijn ook van toepassing op aanvullende opdrachten en vervolgopdrachten van de
opdrachtgever;
- Eventuele inkoop- of andere algemene voorwaarden van de opdrachtgever zijn niet van toepassing, tenzij
deze door opdrachtnemer uitdrukkelijk schriftelijk zijn aanvaard.
Artikel 3. Offertes
- De door opdrachtnemer gemaakte offertes zijn vrijblijvend; zij zijn geldig gedurende 30 dagen, tenzij
anders aangegeven. Opdrachtnemer is slechts aan de offertes gebonden indien de aanvaarding hiervan door
de wederpartij schriftelijk binnen 30 dagen worden bevestigd;
- De prijzen in de genoemde offertes zijn inclusief BTW, tenzij anders aangegeven;
- Offertes zijn gebaseerd op de bij opdrachtnemer beschikbare informatie.
Artikel 4. Uitvoering van de overeenkomst
- Met de opdrachtnemer gesloten overeenkomsten leiden voor opdrachtnemer tot een inspanningsverplichting,
niet tot een resultaatsverplichting, waarbij opdrachtnemer gehouden is haar verplichtingen zodanig na te
komen, als naar normen van zorgvuldigheid en vakmanschap naar de maatstaven van het moment van nakomen
van opdrachtnemer verlangd kan worden. Opdrachtnemer zal de richtlijnen en gedragsregels van de NOBCO
naar beste inzicht en vermogen naleven;
- Indien en voor zover een goede uitvoering van de overeenkomst dit vereist, heeft opdrachtnemer het
recht bepaalde werkzaamheden te laten verrichten door derden. Dit zal altijd in overleg met de
opdrachtgever geschieden;
- De opdrachtgever draagt er zorg voor dat alle gegevens, waarvan opdrachtnemer aangeeft dat deze
noodzakelijk zijn of waarvan de opdrachtgever redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk
zijn voor het uitvoeren van de overeenkomst, tijdig aan opdrachtnemer worden verstrekt. Indien de voor
de uitvoering van de overeenkomst benodigde gegevens niet tijdig aan opdrachtnemer zijn verstrekt, heeft
opdrachtnemer het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten en/of de uit de vertraging
voortvloeiende extra kosten volgens de gebruikelijke tarieven aan de opdrachtgever in rekening te
brengen;
- Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, doordat opdrachtnemer is uit
gegaan van door de opdrachtgever verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens, tenzij deze onjuistheid
of onvolledigheid voor haar kenbaar behoorde te zijn.
Artikel 5. Contractduur en opzegging
- Als de tussen partijen gesloten overeenkomst betrekking heeft op het meer dan eenmaal leveren van
dezelfde prestatie, wordt deze geacht te zijn aan gegaan voor onbepaalde tijd tenzij uitdrukkelijk en
schriftelijk anders is overeengekomen;
- Beide partijen kunnen te allen tijde de overeenkomst schriftelijk opzeggen. Indien de duur van de
opdracht een jaar of langer is, dienen partijen een opzegtermijn van tenminste 3 maanden in acht te
nemen.
Artikel 6. Wijziging van de overeenkomst
- Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat het voor een behoorlijke uitvoering
noodzakelijk is om de te verrichten werkzaamheden te wijzigen of aan te vullen, zullen partijen de
overeenkomst tijdig en in overleg dienovereenkomstig aanpassen;
- Indien partijen overeenkomen dat de overeenkomst wordt gewijzigd of aangevuld, kan het tijdstip van
voltooiing van de uitvoering daardoor worden beïnvloed. Opdrachtnemer zal de opdrachtgever zo spoedig
mogelijk hiervan op de hoogte stellen;
- Indien wijziging of aanvulling van de overeenkomst financiële en/of kwalitatieve consequenties heeft,
zal opdrachtnemer de opdrachtgever hierover tevoren inlichten;
- Indien een vast honorarium is overeengekomen zal opdrachtnemer daarbij aangeven in hoeverre de
wijziging of aanvulling van de overeenkomst een overschrijding van dit honorarium tot gevolg heeft.
Artikel 7. Geheimhouding
- Partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het kader van
hun overeenkomst van elkaar of uit andere bron hebben verkregen. Informatie geldt als vertrouwelijk als
dit door de andere partij is medegedeeld of als dit voortvloeit uit de aard van de informatie;
- Aan de opdracht zal door opdrachtnemer niet zonder toestemming van de opdrachtgever extern gerefereerd
worden.
Artikel 8. Intellectuele eigendom
- Voor zover auteurs-, merk-,modellen,- handelsnaam-, of andere rechten van intellectuele eigendom
berusten op de door opdrachtnemer ter uitvoering van de overeenkomst geleverde diensten, is en blijft
opdrachtnemer houder respectievelijk eigenaresse van deze rechten. De opdrachtgever mag de stoffelijke
dragers van deze rechten uitsluitend gebruiken voor het doel waartoe deze aan de opdrachtgever verstrekt
zijn, deze niet vermenigvuldigen en auteurs-,merk-, model-,handelsnaam-, en andere aanduidingen niet
wijzigen of verwijderen;
- Opdrachtnemer behoudt het recht om de bij de uitvoering van de werkzaamheden opgedane kennis voor
andere doeleinden te gebruiken, voor zover hierbij geen vertrouwelijke informatie ter kennis van derden
wordt gebracht.
Artikel 9. Betaling
- Betaling dient tenzij schriftelijk anders overeengekomen te geschieden binnen 14 dagen na factuurdatum,
op een door opdrachtnemer aan te geven wijze in de valuta waarin is gefactureerd. Betaling zal
plaatsvinden zonder aftrek, compensatie of opschorting uit welke hoofde dan ook;
- Indien de opdrachtgever de verschuldigde bedragen niet uiterlijk op de vervaldag heeft betaald, zal hij
automatisch in gebreke zijn, zonder dat verdere ingebrekestelling vereist is. In geval van
betalingsverzuim door de opdrachtgever is opdrachtnemer gerechtigd alle ten behoeve van de opdrachtgever
te verrichten werkzaamheden met onmiddellijke ingang te staken of op te schorten, zonder dat zij
daarvoor op enige wijze jegens de opdrachtgever schadeplichtig kan worden;
- Ingeval van betalingsverzuim is de opdrachtgever voorts een vertragingsrente verschuldigd over de
openstaande vorderingen gelijk aan de wettelijke rente;
- In geval van liquidatie, faillissement of surseance van betaling van de opdrachtgever zullen de
vorderingen van opdrachtnemer en de verplichtingen van de opdrachtgever jegens opdrachtnemer
onmiddellijk opeisbaar zijn;
- Door de opdrachtgever gedane betalingen strekken steeds ter afdoening in de eerste plaats van alle
verschuldigde rente en kosten, in de tweede plaats van opeisbare facturen die het langst open staan,
zelfs al vermeldt de opdrachtgever dat de voldoening betrekking heeft op een latere factuur; 6. Als van
opdrachtnemer meer dan de gebruikelijke inspanning wordt verlangd ter uitvoering van de overeenkomst,
kan opdrachtnemer voor aanvang van haar werkzaamheden betaling(of daarmee gelijk te stellen zekerheid)
eisen.
Artikel 10. Incassokosten
In geval opdrachtgever in verzuim is met de volledige betaling van de door opdrachtnemer aan opdrachtgever
in rekening gebrachte bedragen dan is opdrachtgever aan opdrachtnemer buitengerechtelijke kosten
verschuldigd, waarbij het navolgende geldt:
- zover opdrachtgever niet handelde in de uitoefening van een beroep of bedrijf maakt opdrachtnemer
aanspraak op een bedrag gelijk aan de wettelijk maximaal toegestane vergoeding ter zake
buitengerechtelijk incassokosten, zoals is bepaald in en wordt berekend conform het Besluit vergoeding
voor buitengerechtelijke Incassokosten, voor zover het openstaande bedrag - na het intreden van het
verzuim - niet alsnog na aanmaning binnen 14 dagen gerekend vanaf de dag liggende na de dag van
aanmaning door opdrachtnemer wordt voldaan;
- voor zover opdrachtgever handelde in de uitoefening van een beroep of bedrijf maakt opdrachtnemer
aanspraak op vergoeding van de buitengerechtelijke (incasso)kosten, welke kosten in dat geval, in
afwijking van artikel 6:96 lid 4 BW en in afwijking van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke
incassokosten, reeds nu voor alsdan worden vastgesteld op een bedrag gelijk aan 15% van de totaal
openstaande hoofdsom met een minimum van EUR 75,00 voor iedere gedeeltelijk of volledig onbetaald
gelaten factuur.
Artikel 11. Aansprakelijkheid
- Opdrachtnemer aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid, hoe dan ook, voor schade ontstaan door of in
verband met door haar verrichte diensten, tenzij de opdrachtgever aantoont dat de schade is veroorzaakt
door opzet of grove schuld van opdrachtnemer;
- De aansprakelijkheid van opdrachtnemer is beperkt tot de factuurwaarde van de opdracht, althans dat
gedeelte van de opdracht waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft;
- In afwijking van hetgeen in lid 2 van dit artikel is bepaald wordt bij een opdracht met een langere
looptijd dan zes maanden, de aansprakelijkheid verder beperkt tot het over de laatste zes maanden
verschuldigde factuurbedrag;
- Indien door of in verband met het verrichten van diensten door opdrachtnemer of anderszins schade aan
personen of zaken wordt toegebracht, waarvoor opdrachtnemer aansprakelijk is, zal die aansprakelijkheid
zijn beperkt tot het bedrag van de uitkering uit hoofde van de door opdrachtnemer afgesloten algemene
aansprakelijkheidsverzekering, met in begrip van het eigen risico dat opdrachtnemer in verband met die
verzekering draagt;
- Elke aansprakelijkheid van opdrachtnemer voor bedrijfsschade of andere indirecte schade of
gevolgschade, van welke aard dan ook, is nadrukkelijk uitgesloten.
Artikel 12. Annulering/ beëindiging van de overeenkomst
- Opdrachtnemer heeft het recht om zonder opgave van reden een cursus, training, begeleidings-of
coachtraject te annuleren of deelname van een opdrachtgever te weigeren dan wel de door de opdrachtgever
aangewezen coachee te weigeren, in welke gevallen de opdrachtgever recht heeft op terugbetaling van het
volledige door deze aan opdrachtnemer betaalde bedrag;
- De opdrachtgever voor een cursus, training, begeleidings-of coachtraject heeft het recht deelname aan
of de opdracht voor een cursus, training, begeleidings-of coachtraject te annuleren per aangetekend
verzonden brief;
- Annulering door de opdrachtgever van de opdracht kan tot 4 weken voor aanvang van de cursus, training,
begeleidings-of coachtraject kosteloos geschieden. Bij niet annulering is de opdrachtgever verplicht het
totaalbedrag van de cursus, training, begeleidings-of coachtraject te voldoen;
- Bij annulering binnen 4 weken tot en met 1 week voor aanvang van de cursus, training, begeleidings-of
coachtraject is opdrachtnemer gerechtigd om 50% van het verschuldigde bedrag in rekening te brengen en
bij annulering binnen een week het volledige bedrag; 5. Ingeval de opdrachtgever dan wel de door de
opdrachtgever aangewezen coachee na aanvang van de cursus, training, begeleidings-of coachtraject de
deelname tussentijds beëindigt of daaraan anderszins niet deelneemt, heeft de opdrachtgever geen recht
op enige terugbetaling, tenzij de bijzondere omstandigheden van het geval, naar het oordeel van
opdrachtnemer, anders rechtvaardigen;
- Een individueel begeleidings- of coachgesprek kan tot 48 uur voor aanvang van het gesprek kosteloos
worden afgezegd c.q. verplaatst. Bij afzegging c.q. verplaatsing binnen 48 uur is opdrachtnemer
gerechtigd om het volledige tarief dat is afgesproken voor het gesprek in rekening te brengen met een
minimum van 90 euro. Indien de opdrachtgever dan wel de aangewezen coachee niet op het geplande gesprek
verschijnt, worden dezelfde tarieven gehanteerd;
- Als één der partijen wezenlijk tekort schiet in de nakoming van haar verplichtingen en na hier
uitdrukkelijk door de andere partij op gewezen te zijn, deze verplichting niet binnen een redelijke
termijn alsnog nakomt, is de andere partij bevoegd de overeenkomst te beëindigen zonder dat de
beëindigende partij de tekort komende partij enige vergoeding verschuldigd is. De tot de beëindiging wel
geleverde prestaties worden op de overeengekomen wijze betaald.
Artikel 13. Persoonsgegevens
- Door het aangaan van een overeenkomst met opdrachtnemer wordt aan opdrachtnemer toestemming verleend
voor automatische bewerking van de uit de overeenkomst verkregen persoonsgegevens. Deze persoonsgegevens
zal opdrachtnemer uitsluitend gebruiken voor haar eigen activiteiten.
Artikel 14. Geschillenbeslechting
- Op iedere overeenkomst tussen opdrachtnemer en de opdrachtgever is Nederlands recht van toepassing;
- Geschillen voortvloeiende uit overeenkomsten waarop deze voorwaarden van toepassing zijn en die niet
behoren tot de competentie van de kantonrechter, zullen worden onderworpen aan de bevoegde rechter van
het arrondissement waarbinnen opdrachtnemer gevestigd is.
Vastgesteld op 27 juli 2019 te Breukelen